måndag 25 februari 2008

WOW!

Vi lyckades att påverka sossarna idag! Vi sitter ju i opposition mot sossarna som är i egen majoritet!! Det är väldigt svårt att påverka i ett sådant läge men idag debatterade vi om varslandet av lärare i kommunen och hur man ska hantera det.
Tyvärr har vi LAS vilket slår väldigt hårt mot de unga lärarna i kommunen. När kommunen varslar så är det alltså de unga som får gå först. Och sossarna, som är LAS-kramare, ska snacka rättvisa?!
Iaf, förslaget var från sossarnas sida att locka dem som är 63 och äldre genom en avgångsförmån motsvarande en ersättning på 70 % av aktuell månadslön under tid som motsvarar arbetsgivarens uppsägningstid vid övertalighet.
Då vi tyvärr inte kan påverka LAS är det ju ett bra sätt att undgå den. Däremot menade vi att 70% är inte ett nog stark incitament för de äldre att sluta. Därför föreslog vi 80%.
Jag gick upp i talarstolen och frågade Kalle var deras strategi för rekrytering finns, en fråga som föräldrar och elever i Ersnäs ställt via brev förra sommaren men fortfarande inte fått något svar! Fast jag "apostroferade" honom så nappade han inte vilket gjorde mig väldigt förvånad! Han har inte svarat direkt till dem som ställt frågan och nu inte heller i KF.
MEN när debatten var slut så gick Karl Petersen (s kommunalråd) och sa att de är lyhörda och går med på förslaget. Ett förslag som vi Moderater initierat! =)
Ibland går det att påverka och då känns det kul!

För övrigt så var mötet klart 16.40 idag vilket är väldigt tidigt, rekord tror jag sen jag började iaf!

Inga kommentarer: