onsdag 27 februari 2008

En rolig utveckling

Antalet utländska studenter ökar i Sverige. De flesta studenterna kommer från Europa och antalet studenter från Asien ökar kraftigt. Det är något som jag också märker på universitetet. Senast idag när jag satt i biblofiket så hörde man massa spanjorer och fransmän.
Jag tycker att det är kul att fler utländska studenter kommer hit! Men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på varför det är så? Av den info som jag har hittat fram så är det bara Sverige och Norge i Europa som inte tar ut avgifter för utländska studenter. Det är kul att studenter från utlandet kommer hit men det som är mindre kul är att det oftast är arbetskraft som inte stannar kvar här! Många av dem som kommer, åker sen hem till sina hemländer och arbetar där. Är det bra? Borde vi inte ha en avgift så att universiteten kan konkurrera på lika villkor?
Svenskt Näringsliv och TCO verkar ha en sund syn på saken. Ni kan läsa mer om det här.

Inga kommentarer: