lördag 2 februari 2008

Boden-Moderater, hur tänker ni?

Idag när jag läste Kuriren så blev jag milt sagt förvånad när jag läste denna artikel. Bodens Moderater ger inget stöd till friskolor! Som Moderat bör man vara för frihet och därmed alla skolformer då det ökar elevers frihet. Eftersom Bodens kommun fortfarande har kommunala skolor så bör de ha elevhälsa, modersmål, musik, slöjdlärare och speciallärare. Eller? Varför ska då friskolorna inte få köpa in tjänsten? Rigmor ger ingen bra förklaring till varför hon inte vill att kommunen ska tillhandahålla tjänsten, friskolorna får ju inte den gratis! Lär ju inte finnas något överflöd av dessa tjänster på den privata marknaden...
Jag undrar hur Moderaterna i Boden tänker, eller tänker dom alls?!

Nu över till något roligare! Var på bio idag med Ronja som är 8 år gammal, hennes kompis och Anna-Karin. Vi såg Alvin och gänget som den heter på svenska. Huvudrollen har killen som spelar Earl i "My name is Earl". "Tyvärr" kollade vi på den dubbade versionen men det gick bra ändå. Personligen brukar jag föredra original men har man yngre med sig så får det vara så.
Kände mig som en gigant på bion, och hjälp vad galet mycket barn! Jag gillar verkligen barn men dom var många på en gång! Det härliga är att man inte behöver oroa sig för att ha någon gigant framför sig då alla är så små att man knappt ser dom i biostolarna. På barnbio får man verkligen göra vad man vill, ingen blir sur! En förälder satt och skickade sms hela tiden vilket jag tyckte var stöörigt! När ett roligt skämt drogs som barnen gillade så hörde man alla barn som sen upprepade skämtet efter att man hört det. Det var värsta ekoeffekterna! Ett barn ställde sig upp, men det störde ingen. Tänk om man själv bara kunde ställa sig rakt upp mitt i en film och sträcka på sig! Och när barn kommenterar filmen då är det så långt ifrån viskande man kan komma! Dom säger allt rakt ut och lagom högt. Men jag måste säg, jag gillade attityden! Inga griniga vuxna! =)

Ha en trevlig helg!

2 kommentarer:

Rigmor Åström sa...

Bun i Boden är mån om ett gott samarbetsklimat med de fristående aktörerna. Vi ser fram mot en positiv utvecklingsperiod inom skolan. Om du tolkat artikeln du relaterar till så att vi är mot friskolor så har du missuppfattat den grovt. Den skola som detta handlar om har för avsikt att köpa tjänster inom fem (5) olika områden. Flera av dem är bristresurser inom den egna organisationen. Vi kan därmed inte tillmötesgå friskolan.

Jag anser heller inte att det är en kommunal angelägenhet att konkurrera ut det lokala näringslivet. I det här fallet berörs bemanningsföretagen. Nämnden har avtal med ett av dem och vi vet att de håller mycket god kvalitet.

Avslutningsvis rekommenderar jag dig att ta del av Sveriges kommuners och Landstings cirkulär 07:59. Skrivningarna i det dokumentet underlättar inte heller samverkan i framtiden. Anställningsförhållanden med flera olika huvudmän kan medföra oklar ansvarsfördelning avseende bl a arbetsmiljö.
Rigmor Åström
Ordf Bun i Boden

Claudia sa...

Kul att du också läser min blogg Rigmor! Tror inte att jag har missuppfattat artikeln grovt, den är skriven så. Du är citerad i tidningen på följande sätt:
- Friskolorna kan inte förvänta sig att kommunen ställer upp med den resursen, säger Rigmor Åström (m), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Du säger inget om att kommunen inte har dessa tjänster att tillgå inom den egna organisationen. Det står ingenstans i artikeln.
Så som du skriver i ditt svar förstår jag det som att skolorna i Boden inte har tillgång till elevhälsa, modersmål, musik, slöjdlärare och speciallärare. Är inte det en brist i sig? Eller missuppfattar jag dig grovt igen?