tisdag 29 april 2008

Gårdagens KF


Det som rapporteras i tidningarna från KF igår är om motionen om vårdnadsbidrag från KD. Det handlar om att införa en möjlighet för föräldrar att vara hemma med sitt barn när det är mellan 1-3 år. Den kommunala servicen ska genomsyras av valfrihet och detta är ett steg mot rätt riktning. Lyckades bli citerad från gårdagens KF. Regeringen har ju gett kommunerna möjligheten att införa vårdnadsbidraget. Sossarna väljer bort det. Jag är ändå stolt över att vår regering inte tvingar kommunerna, däremot är det tråkigt att Luleborna drabbas av trångsynta politiker.
De enda argumenten som sossarna kom med var att ALLA ska gå på förskola, förkolan är så underbar! Och att de som kommer att nyttja vårdnadsbidraget är invandrare. Jag kan inte förstå hur det kan anses vara fel att vilja umgås med sina barn och fostra dem själv istället för att låta staten göra det. När man hör sossarna prata om invandrare här uppe så blir man mörkrädd! Ingen verklighetsförankring alls! De kanske skulle pröva att komma ut i verkligheten lite...kanske ett utbyte med Malmö kommun i ett halvår???

2 kommentarer:

Johan Langworth sa...

Alla SKA med!

Skämt åsido. Det är bra med valfrihet, men att gå hemma med bidrag tills barnet är 3 år känns inte schysst mot övriga skattebetalare.

Jag skulle nog hellre vilja se fler dagmammor med mindre barngrupper än sossarnas älskade förvaringsdagis.

Kanske låta föräldrar passa varandras barn på rullande schema eller att en familj passar barnen mot betalning som är skattfri/avdragsgill (jag är inte ekonom).

Claudia sa...

Jag håller med dig. Tycker att alla de alternativen so du beskriver ska finnas och det talade jag för igår. Bidragsargumentet håller inte helt eftersom det handlar om 3500 kronor om jag förstått det hela rätt. På tolv månader blir det 42000. En förskoleplats kostar en bra bit över 100 000 så det är försvarbart ur "samhälls-ekonomin".