onsdag 2 april 2008

Fladdermus-holk?!


Kuriren har varje onsdag en sida som de kallar "lilla kuriren" som är tillägnad unga läsare. Tyvärr hittar jag ingen länk på hemsidan till artikeln. Idag finns det med en artikel om falddermöss och tips om hur man bygger en fladdermus-holk! Vet inte om de finns här uppe? Men i Malmö har vi dem, speciellt i området där vi bor som är rätt grönt. Jag minns speciellt på sommaren när man var yngre så brukade man se de dom flyga i trädgården. Man höll sig allitd för håret för tydligen ska de "gilla" att trassla sig in i ens hår. Vet dock inte om det är en skröna...Men vem skulle vilja ha en fladdermus i sin trädgård?! Inte jag iaf!

Nu måste jag snabba mig till bussen för bilen är på verkstan och ska hämtas innan kl. 17.00. Ikväll är det dags för Moderaternas krets-årsmöte. Så nu måste jag snabba mig!

6 kommentarer:

Anonym sa...

När du går ut en varm sommarkväll och hör flaxandet från småfåglarna som jagar så är det inte alltid svalor...

Ledsen om jag skrämde dig :)

Claudia sa...

Du är inte alls ledsen! =) Men usch! Säg inte att det finns här uppe med.

Anonym sa...

Dom som är så trevliga...

Claudia sa...

Mm visst är dom!

Anonym sa...

Men snälla nån, vill du hellre tillbringa sommarkvällarna i sällskap med mygg? Jag själv tycker fladdermössens nyckfulla och ljudlösa flykt är en oumbärlig del av sommarnattens tjusning.

Tyvärr är det bara en av Sveriges fladdermusarter som finns däruppe - Nordisk fladdermus heter den. I Skåne finns det ett 15-tal arter, var det för att fly undan dem som du emigrerade? ;o)

Läs mer här:
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/daggdjur/fladdermoss.169.html

(Jag hittade din blogg tack vare din kommentar till Månan Sahlins ångest över Partiets förestående sorti. Har damen alls funderat över om hon själv kan ha bidragit till medlemstappet?)

Hälsningar,
Ördög från Helsingfors

Claudia sa...

Wow! Vad kul med denna respons! =) Nej jag flydde inte skåne pga fladdermöss...ska vi gå in på äckliga varelser så är ju spindlarna i Skåne värst! Och jag är SÅ glad att jag slipper dom här uppe.
Nu kan jag ju det emsta om fladdermöss, intressant länk men jag tycker fortfarande att dom är obehagliga.
Good point angående Mona! Hon kan definitivt vara en bidragande faktor till medlemstappet.
Thats it for now!